פרידה מבן או בת זוג היא אף פעם לא נעימה. בין אם המדובר הוא על קשר שהבטיח תחילה אך לא קיים לאורך זמן, על חברות בעלת מספר חודשים או שנים שהסתיימה לה עקב משבר נקודתי או על מקרי גירושין, ברור שכל אחד מהצדדים צפוי לעמוד בפני תקופה מורכבת. זו כוללת בתוכה, פעמים רבות, השלכות שליליות מגוונות, ובכלל זה דיכאון עמוק, געגועים, ירידה בביטחון העצמי או אפילו חוסר רצון או יכולת לבנות מחדש קשרים אישיים, על כל שכן רומנטיים.

כשזה נוגע לפרידות, עולה תמיד שאלה משמעותית אחת: מהו פרק הזמן הנדרש על מנת להתגבר על הפרידה, באופן ראוי, ולהמשיך הלאה? כפי שתראו מיד, התשובה לשאלה זו היא הכול חוץ מפשוטה.

לכל אדם, יש את הקצב שלו

כצעד ראשון, יש להתייחס לכך שלא ניתן למצוא תשובה חד משמעית, או "מתמטית", לשאלה שהובאה בכותרת. הגם שהמומחים בתחום סבורים כי ישנה ירידה הדרגתית בתחושות הנלוות לאותה פרידה, אי אפשר להצביע על פרק זמן משוער, או ממוצע, בו הדבר מתרחש. זאת ועוד, ברור שגם משתנים אחרים נכנסים להם אל תוך המשוואה, ובכלל זה מאפייני הקשר, נסיבות הפרידה (למשל, האם ברור לשני הצדדים שהיא מוחלטת?) או האופי של האדם שחווה את הפרידה. ישנם אנשים המתמודדים עם כך ביתר קלות ועוברים הלאה תוך מספר שבועות, בעוד אחרים זקוקים לחודשים ארוכים, אם לא שנים.

ברוב המקרים, התחושות אשר נלוות לאותה פרידה משתנות עם הזמן. זה מתחיל עם השעות הראשונות שלאחר הפרידה, שלדעת רבים הן הכואבות מכולם. אלו הן גם השעות בהן המצב הרגשי לא יציב, ובהן גם מופיעים תסמינים דוגמת בכי. בשעות ובימים שלאחר מכן עלולות לעלות שלל תחושות ושאלות, ובכלל זה רצון להסתגר בבית, שיחזור של זיכרונות משותפים, בחינה של "מה לא עבד?" בקשר, בחינה עצמית של "מה לא עשיתי בסדר?" – והרשימה עוד ארוכה. לאט לאט, הזמן אמור לעשות את שלו, לצמצם את המחשבות האלה או להעלים אותן. עם זאת, פעולה אקטיבית יכולה רק לסייע.

כך מתמודדים עם הסיטואציה

ההתגברות על הפרידה, מטבע הדברים, רצוי שתיעשה בצורה המלאה ביותר. המלצה מועילה היא לנסות להמשיך בשגרת החיים, גם אם זה עלול להיות קשה בהתחלה, ולא לשקוע בתוך דיכאון עמוק שאין לו סוף. חשוב לנסות לחזור לשגרת העבודה או הלימודים – פעולות שמסיחות את הדעת תמיד – ולצאת להתאוורר כבר בימים שלאחר הפרידה. מפגש עם אנשים חדשים, בילוי מהנה או אפילו פעילות ספורטיבית יכולים לסייע במידה ניכרת, מהבחינה הזו.

ומה באשר לקשרים רומנטיים חדשים? ובכן, ברור שלא כולם יכולים להתחיל בהם מיד לאחר הפרידה. זמן התאוששות הוא מצרך מתבקש, לעיתים אפילו הכרחי. המלצה של רבים היא לנסות ולחשוב על יציאה לדייט לאחר פרק זמן של כחודש או כחודשיים מרגע הפרידה. זה לא חייב להיות דייט מוצלח, וממש לא בטוח שמכאן תצמח אהבה של ממש. עדיין, הצעד הזה משמעותי בדרך להתגברות על הפרידה.